Crossover is Coming Back
Necessary #074

Swanlights, Antony and the Johnsons with Symphony Orchestra, commissioned by The Museum of Modern


Se negli anni Novanta un artista era cool quando dichiarava nel proprio curriculum almeno due città di residenza (possibilmente agli antipodi del globo), oggi al pedigree cosmopolita non si fa quasi più caso, mentre si stanno moltiplicando gli intellettual-creativi con doppia o tripla competenza, tipo artista e architetto, designer e musicista, etc. Ora che il mondo iperconnesso è alla portata di tutti, la commistione tra i saperi è la nuova frontiera. Dopo tanta teoria sulla contaminazione culturale, anche l’artworld sta (ri)cominciando a desiderare unioni con altre discipline. Sicuramente le nuove generazioni, educate all’ibridazione della Rete, non sanno che farsene dell’autonomia dell’arte. Ma i segnali si moltiplicano anche a livello istituzionale. Per esempio, la programmazione del MoMA/PS1, firmata Klaus Biesenbach, con esperimenti come la retrospettiva dei Kraftwerk. O il Palais de Tokyo, che riparte dopo mesi di lavori con un assetto multimediale. E, ancora, la summer school “all’insegna dell’interdisciplinarietà” del Castello di Rivoli. Una nuova energia creativa si sta liberando. This is Tomorrow. Come diceva il gruppo di architetti, artisti, musicisti e designer che, nel 1956, metteva insieme l’omonima mostra alla Whitechapel.

/

If in the nineties it was cool for an artist’s CV to declare that he or she lived and worked in at least two cities (preferably on opposite sides of the globe), such cosmopolitan pedigrees pass almost unnoticed today, whereas the number of intellectuals and creative people with expertise in two or even three fields, such as art and architecture, design and music, etc., is growing. Now that the hyperconnected world is within everyone’s reach, the fusion of different areas of knowledge is the new frontier. After so much theorizing about cultural crossovers, the art world too is once again beginning to look for overlaps with other disciplines. It is clear that the new generations, accustomed to the hybridization of the Web, have no need for the autonomy of art. But there are growing signs that something similar is happening at the institutional level too. For example, Klaus Biesenbach’s programming at MoMA/PS1, with experiments like the Kraftwerk retrospective. Or the Palais de Tokyo, which after months of work is up and going again with a multimedia setup. And again, the summer school “under an interdisciplinary banner” at the Castello di Rivoli. A new creative energy is being unleashed. This is Tomorrow, to borrow the title of the exhibition at the Whitechapel Gallery put together by a group of architects, artists, musicians and designers in 1956.


Caroline Corbetta


Parade (ballet), 1916-1917. Costumes and sets designed by Pablo Picasso.


Biophilia, Björk, 2011.


Kraftwerk – Retrospective 1 2 3 4 5 6 7 8, MoMA, 2012.


This Is Tomorrow, Whitechapel Art Gallery, 1956.

4 May 2012 / 0 comments
From Klat by Caroline Corbetta in Art, Necessary

Iscriviti alla newsletter di Klat.
Dal 2009, un vivace punto di osservazione sulla creatività: design, architettura, arte contemporanea, fotografia.

TWITTER
FACEBOOK